Jump to content

Primus


bassoloco

Recommended Posts

Tu vas te faire chambrer... :goute:

Je ne suis pas sûr que le son Primus vienne des effets. Ça vient plutôt du jeu particulier de Claypool et de ses basses. Par exemple il utilise souvent la basse fretless là où on l'attendait pas, c'est à dire pour le slap et le tapping.

Edited by Yamsha
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

La liste de son matos est plutôt longue...

Voilà ce qu'on peut trouver avec une googlerie:

CLAYPOOL’S GEAR:

MAIN BASSES

• Carl Thompson 6 string fretless with EMG pickup. Nicknamed the Rainbow Bass, it is a 36" scale bass guitar. The body contains strips of walnut, curly maple, paduak, purple heart, ebony and cocobolo. The strings are threaded through the back of a rear extension (near the strap pin) and stretched over a one-piece, hand made wooden bridge anchored by Schaller tuning machines. The basic part of the neck is made of quartersawn hardrock maple. The serial number 2-5-91 (the day the bass was finished), was also Carl Thompson’s birthday.

• Carl Thompson 4 string fretted with black Kahler tremelo

Also:

• Carl Thompson 4 string fretted. Also maple but without the tremelo. Used as a back up.

• Carl Thompson 6 string fretted. Thompson claims it is the first fretless 6 string ever made. Carl added frets and sold it to Les.

• 2 Fender Jazz 4 strings. Red one and cream one.

• Kay acoustic upright which he bought for $300 in a pawn shop. Signed by Tom Waits and Screamin’ Jay Hawkins.

• Eko (fiddle bass) copy of Beatle Hofner bass. Reassembled in the early 90s from parts from around1965.

• Tune 6 string fretless which he used before acquiring the Carl Thompsons.

• Dan Maloney 4 string fretted bass banjo. Dan is an old high school buddy of Les.

• Dan Maloney electric standup. Actually made by Zeta Systems.

• Rickenbacker 4001 (white), a gift from Alex Lifeson of Rush.

• Five string Steinberger upright.

STRINGS

Les prefers the sound of light gauge strings and has been known to use two A strings and two G strings tuned to E-A-D-G.

LIVE RIG

• Gallien Kruger MB450E 1x12 Combo amp (speaker off)

• ADA MP-2 Guitar MIDI pre-amp

• Digital Music MIDI Ground Control foot pedal

• Mesa Boogie bass 400 plus power amp

• Mesa Boogie "Powerhouse" cabinet (2) custom covered with brown glitter tuck and roll.

• Furman PL plus power conditioner and light module

• Samson UR-5D Dual VHF synthesised diversity wireless receiver

• Lexicon guitar pre-amp

• Boss TU12 tuner

• Whirlwind A/B box.

Link to comment
Share on other sites

Mouais les listes de matos à Claypool, ce ne sont jamais les mêmes !

Un coup, je lis dans une interview que le choix de son son se fait en fait avec ce qu'il a sous la main lors de l'enregistrement, après je lis qu'il a une mxr bass DI, après je vois les infos qui datent un peu où il avait du matos ADA... Pas évident de tracer son matos.

Je l'ai vu aussi utiliser du Line6 sur les dévédés (DM4 et DL4 entre autres).

Il a qd même une grosse constante dans le son quelque soit l'album, et comme les seuls éléments à ne pas bouger, ce sont ses basses, je finis par penser que le gros du son vient de ses Carl Thompson (et de ses petits doigts boudinés).

Link to comment
Share on other sites

Il utilise la compression à mort, et après, il utilise régulièrement octaver + une autowah (ou un filtre) + un gain qui salit bien son son, régulièrement...

La voix de la sagesse ze Nuf. :)

L'a bien raison l'ami : la compression d'hippopotame, l'envelope filter, le delay, et surtout le gros drive des lampes.

Les doigts et sa technique sont forcément la base, mais si on cherche le type de son, on fait avec ses propres phalanges. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Merci Zébule ! :)

C'est ce qu'il me semblait aussi, que c'était du gros drive de lampes, ce qu'il a, et dans mon groupe actuel, j'me rends compte que ça serait super sympa que j'ai un drive du genre (chuis parti dans un trip très Claypoolien par moments, dans mon groupe :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...